Forebyggelse mod smerter i ryggen i stedet for efterbehandling

Prøv at forebygge mod smerter i ryggen snarere end at behandle

Har du ondt i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne artikel får du tips og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne omgå rygsmerter. Denne artikel er ikke en læge-videnskabelig artikel, men snarere husråd og udtryk for almindelig sund fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Tips og tricks mod rygsmerter

De følgende forslag kan være en god ide at gøre ved ondt i ryggen:

  1. Brug din krop aktivt når du har fri
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for alle os der har kontorarbejde så er hæve sænkeborde et fint svar på noget af problemet (hvis du vil vide mere om hævesænkebord kan du se mere her i den store guide til hæve sænkeborde)
  3. Styrk dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  4. Styrk din mave – det kan også forebygge mod hård mave
  5. Styrk din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Læs mere om bækkenbundsøvelser her
  6. Løft rigtigt – Det kan du finde meget mere info om her hos BFA
  7. Lav muskelpumpeøvelser – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem her

Stiv ryg er første tegn på rygsmerter

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører ovenstående øvelser. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Husk altid at spørge en gang for meget snarere end en gang for lidt! De har en uddannelse og erfaring i at hjælpemed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *